Hawayo Takata si Spiritualitatea

Hawayo Takata si Spiritualitatea

©Robert Fueston, 2014

Cand am primit Initierea in nivelul 1 Reiki in 1996, profesorul meu m-a incurajat sa nu citesc nicio carte, in schimb sa imi dedic atentia practicii. Nu i-am urmat sfatul, de altfel foarte bun. Consideram ca e o opinie prea ingusta in comparatie cu mentalitatea noastra de a aduna in permanenta date, mentalitate care m-a dus si pe mine mai tarziu la absolvirea unui master in stiinta informatiei. Insa am aflat repede ca eu eram cel cu orizonturile inguste. Dupa ce am citit orice material mi-a cazut in mana si dupa ce am vorbit cu toti practicantii de Reiki pe care i-am gasit, eram mai confuz ca niciodata. Tot ce citisem sau auzisem era in conflict cu altceva ce auzisem sau citisem. Singurul element comun era Hawayo Takata, desi gasisem mai multe opinii dezvoltate in jurul ei. Toata lumea era de acord ca Takata si maestrul ei de Reiki Chujiro Hayashi adusesera aceasta disciplina in SUA la finele anilor ’30. Hayashi s-a intors in Japonia, iar Takata a continuat sa practice si sa predea pana la moartea ei survenita in decembrie 1980. In numai zece ani dupa aceea, practica Reiki s-a raspandit in jurul lumii pe linia de initiere Usui – Hayashi – Takata, moment in care au inceput si schimbarile. Un grup mic de maestri Reiki au dorit sa ramana aproape de invataturile lui Takata, insa multi altii au schimbat practica chiar fara sa isi dea seama de acest lucru.

Cercetand Reiki-ul predat de Takata

Ca cercetator, ma duceam direct la sursa sau cat de aproape puteam sa o fac. Mi se parea ca singura cale prin care puteam sa descopar adevarul din spatele invataturilor lui Takata era sa imi dezvolt cat mai mult reteaua de cunostinte si sa studiez cu cat mai multi dintre studentii ei, adunand si comparand ceea ce ei predau – si desigur, autotratamentul zilnic Reiki. In ultimii 17 ani de atunci, am intrat in contact cu 10 din cei 22 maestri studenti ai lui Takata. In unele cazuri i-am contactat pe studentii maestrilor initiati de Takata care decedasera. Altadata, “surse Takata” m-au contactat pentru a ma ajuta sa completez povestile dupa ce vazusera fragmente din materialele scrise despre profesorul lor sau vreun membru al familiei lor. Am obtinut si multe inregistrari ale lectiilor de Reiki sustinute de Takata, care m-au ajutat sa o ascult pe aceasta predand invataturile din primul si al doilea nivel. Am putut apoi sa compar cu alte fragmente si sa gasesc similitudini sau diferente. O sursa de incredere au fost si notele scrise de mana de Takata si culese de multi dintre studentii ei care au devenit maestri sau au luat initieri in nivelul unu sau doi. Am gasit si clipuri video cu studentii (viitori maestri) ai lui Takata povestind despre ea si felul in care impartasea invataturile cu ei. Articole din ziarele anilor 1930-1970 mi-au oferit informatii folositoare din perspective diferite.

Takata pretuia spiritualitatea

Rezultatul tuturor acestor cercetari este faptul ca am descoperit o diferenta foarte mare intre ceea ce a predat Takata si ce cred majoritatea oamenilor ca a predat. In special in ceea ce priveste spiritualitatea. Desi multi practicanti spun ca Takata si maestrul ei Hayashi s-au concentrat pe partea fizica mai mult decat pe cea spirituala, cu siguranta nu e adevarat. Takata preciza ca eu-ul spiritual si cel mental sunt pe primul lor, iar corpul pe al doilea, insa ambele sunt necesare pentru a crea un tot. Unul dintre neadevarurile pe care le aud des este faptul ca Takata si Hayashi s-au ocupat mai mult de vindecarea corpului fizic si nu de sanatatea mintii si sufletului / eu-ului spiritual. Nu este insa ceea ce a predate Takata. Aceasta chiar povesteste intr-una din inregistrarile ei: “spunem intotdeauna ca mentalul si spiritualul sunt pe primul lor; fizicul vine pe al doilea. Apoi le pui alaturi si spunem ca suntem completi. Si atunci cand putem spune asta, inseamna ca ai aplicat Reiki si a functionat pentru tine.”

Povestea lui Takata despre Usui si cersetorii vindecati

Povestea lui Takata despre Usui oferind tratament cersetorilor timp de sapte ani nu este chiar foarte corecta din punct de vedere istoric, insa ar fi putut fi inspirata de evenimente reale. Iar principalul castig este faptul ca versiunea lui Takata punea accent pe spiritualitate. Asa cum a povestit Takata, calugarii pe care i-a consultat Usui l-au incurajat sa se concentreze pe spiritual. Insa Usui a fost un om destul de determinat sa se concentreze pe corpul fizic si a neglijat indrumarile calugarilor (un lucru cu care m-am putut identifica, avand in vedere ca si eu am procedat initial la fel). Asa cum spuneam in versiunea lui Takata, Usui a oferit tratament cersetorilor timp de mai multi ani. Intr-un final, Usui a vazut ca oamenii care se vindecasera si care primisera sansa sa se integreze in societate au decis sa se intoarca in colonia de cersetori. Numai astfel a inteles Usui intelepciunea invataturilor pe care nu le luase in seama. Si-a dat seama ca nu e destul sa vindeci corpul fizic doar. A inteles ca “mentalul si spiritualul sunt pe primul loc; fizicul pe al doilea.”

 

Traducere: Roxana Marin

Despre Robert Fueston: www.robertfueston.com si www.thereikipreservationsociety.org

Despre Scoala de Reiki® www.reiki.com.ro